LinkPizza failliet verklaard: toekomst platform onzeker

Het bedrijf achter het influencer- en contentmarketingplatform LinkPizza, Kizitos B.V., is op dinsdag 26 augustus door de rechtbank Amsterdam officieel failliet verklaard. De rechtbank stelde curator mr. B.F.A.M. Brand aan om het faillissement verder af te handelen.
Kizitos B.V. beheerde enkel LinkPizza en was verantwoordelijk voor zowel de techniek van het platform als de afhandeling van geldstromen tussen adverteerders, influencers en affiliates.
Platform offline, commissie-uitbetalingen stilgelegd
Sinds het faillissementsbericht is het platform volledig gesloten. Gebruikers die LinkPizza inzetten voor affiliate marketing of campagnes, merken dat hun affiliate-links niet langer functioneren. Dit betekent concreet dat er geen nieuwe commissies worden geregistreerd en dat de inkomsten per direct zijn weggevallen.
De website toont op dit moment enkel een pop-upmelding waarin staat dat het platform tijdelijk is gesloten en dat wordt onderzocht of een doorstart mogelijk is.
Alle gelden die nog in het bezit zijn van Kizitos B.V. vallen nu onder toezicht van de curator. Deze bepaalt aan de hand van de schuldenstructuur of en hoe uitbetalingen plaatsvinden. In de praktijk betekent dit dat openstaande commissiebedragen niet automatisch worden uitgekeerd en dat het onzeker is of affiliates nog betaald zullen worden.
Doorstart of overname in onderzoek
Curator Brand onderzoekt de komende periode of een doorstart van LinkPizza mogelijk is, of dat het bedrijf in delen verkocht kan worden. Volgens bronnen rond het bedrijf zijn er meerdere geïnteresseerde partijen die het platform of onderdelen daarvan mogelijk willen overnemen.
Bij een eventuele doorstart is het mogelijk dat het platform in afgeslankte vorm terugkeert. Dit kan gevolgen hebben voor bestaande functionaliteiten of personeelsbezetting. Een andere optie is dat alleen de technologie of het klantenbestand overgenomen wordt door een concurrent of investeerder.
Populair onder influencers én affiliates
LinkPizza was een van de weinige Nederlandse platformen die zich richtte op de combinatie van influencer marketing én affiliate marketing. Met een eigen WordPress-plugin konden gebruikers automatisch affiliate-links genereren, wat vooral populair was onder bloggers, websites en content creators.
Daarnaast bood het platform een marktplaats voor campagnes, waarin merken opdrachten konden uitzetten voor influencers en publishers. In ruil voor deze functionaliteiten hield LinkPizza een percentage in van de gerealiseerde inkomsten.